Eén ieder heeft recht op arbeid

De Mechelse Migratiecoalitie wil het recht op arbeid bekijken vanuit het perspectief van mensen met een migratiegeschiedenis, erkende vluchtelingen en asielzoekers.

Tot op heden blijft de arbeidsmarktpositie van deze doelgroepen kwetsbaar. Het vinden van een passende plek op de arbeidsmarkt is een essentieel onderdeel bij de integratie.

Wij vragen de stad Mechelen om de arbeidsparticipatie van mensen met een migratiegeschiedenis aanzienlijk en duurzaam te vergroten zodat zij niet meer uitkeringsafhankelijk zijn, of blijvend genoegen moeten nemen met een positie aan de onderkant van de arbeidsmarkt. We zien dat zij ondanks hun vele individuele inspanningen weinig tot geen toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.

De stad als werkgever

De stad Mechelen geeft het goede voorbeeld door te streven naar een evenredige vertegenwoordiging van mensen met migratiegeschiedenis in hun diensten, en dit op alle functieniveaus. De samenstelling van het stadspersoneel (bij de stadsdiensten, het OCMW, de politie, de brandweer…) dient de diversiteit in de stad te weerspiegelen.

Wij vragen de stad om te streven naar een stijging van het percentage mensen met een migratiegeschiedenis die ze in dienst hebben en hun metingen hieromtrent meer te objectiveren.

Wij willen dat een diverse stad als Mechelen stages en studentenjobs openstelt specifiek voor deze doelgroep en gebruik maakt van artikel 60. Wij vragen artikel 60 te gebruiken als opstap naar een reguliere tewerkstelling binnen de stadsdiensten en niet enkel als een tijdelijke tewerkstelling. Ook vragen wij om hen als vrijwilligers in te zetten bij de vele stadsevenementen.

Wij vragen de stad om in te zetten op een intercultureel en divers aanwervingenbeleid en hierin structureel op te nemen dat zolang een evenredige vertegenwoordiging niet gerealiseerd is, gelijkwaardig geschikt bevonden sollicitanten met een migratiegeschiedenis voorrang krijgen bij aanwerving.

Mensen met potentieel maar misschien niet het juiste diploma worden aangeworven met de nodige opleiding op de werkvloer. Vandaag bepaalt de rechtspositieregeling dat openbare besturen voor aanwervingen uitzonderlijk van diplomavereisten af kunnen stappen indien ze dit verantwoorden. Leidinggevenden en HR-personeel maken echter onvoldoende gebruik van deze mogelijkheid, deels door onwetendheid, deels omdat ze zo objectief mogelijk willen aanwerven. We vragen daarom dat de stad de leidinggevenden en de personeelsdienst van alle stadsdiensten sensibiliseert, zodat deze mogelijkheid beter bekend wordt en verduidelijkt wordt dat aanwerven op basis van competenties – en niet van diploma’s – voor sommige functies een grote meerwaarde heeft

De stad als opdrachtgever van openbare aanbestedingen

Niet alle taken van de stad worden in eigen beheer uitgevoerd. De stad besteedt meerdere taken uit in onder-aanneming. Wij vragen de stad om bedrijven die kiezen voor een diversiteitsbeleid voorrang te geven bij het toekennen van gemeentelijke overheidsopdrachten en dit door diversiteitsbeleid positief mee te wegen als gunningscriteria in het gunnen van overheidsopdrachten.

Wij zien de stad Mechelen graag een stap verder gaan door het diversiteitsbeleid bij hun onderaannemers ook te monitoren, te controleren en de bedrijven eventueel te begeleiden om nog een extra stap te zetten in hun diversiteitsbeleid.

Werkgevers op het Mechels grondgebied ondersteunen

Arbeidsorganisaties moeten gestimuleerd worden om werk te maken van een ambitieus diversiteitsbeleid en een inclusieve werkcultuur die ruimte biedt aan werknemers met verschillende achtergronden, competenties en vaardigheden. De stad voorziet financiële ondersteuning voor bedrijven die consultancy willen krijgen om hun aanwervingsprocedures en personeelsbeleid te professionaliseren en af te stemmen op de aanwezige diversiteit in de samenleving. Op die manier zullen werkgevers gemakkelijker goede werknemers aanwerven en behouden, inclusief goede werknemers met een migratiegeschiedenis.

De stad investeert in sensibiliseringscampagnes om bedrijven ervan bewust te maken dat het in hun voordeel is om competente werknemers met een migratiegeschiedenis aan te werven. Events worden georganiseerd waarbij voorbeeldwerkgevers in een positief daglicht geplaatst worden en hun diversiteitsbeleid kunnen delen bij collega werkgevers en potentiële werknemers met een migratiegeschiedenis.

We vragen de stad om de arbeidsmarktdiscriminatie op haar grondgebied te bestrijden door praktijktesten en mystery-shopping in te zetten op lokaal niveau om subtiele en minder subtiele vormen van discriminatie op de arbeidsmarkt op te sporen. Tegelijk werken praktijktesten en mystery-shopping ontradend. We vragen de stad Mechelen om een onderzoek uit te besteden waar uitzendkantoren en dienstenchequebedrijven van regio Mechelen proactief via mystery-shopping getest worden.

Intermediaire organisaties nemen drempels weg

Intermediaire organisaties zijn tot nu toe vaak onvoldoende effectief in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

Het OCMW kan een belangrijke rol spelen in het begeleiden van mensen met een migratiegeschiedenis naar een plaats op de arbeidsmarkt. We vragen dat het OCMW, in samenwerking met de VDAB knelpuntberoepen in kaart brengt en samen met belangengroepen, werkgeversorganisaties en scholen op het Mechels grondgebied opleidingen organiseert om hieraan tegemoet te komen. Verder kan het OCMW een Mechels talentenforum initiëren waar mensen met een migratiegeschiedenis hun talenten kunnen etaleren voor potentiële werkgevers.

Het zijn niet alleen overheidsinstanties die een rol spelen. Vele vzw’s, vrijwilligersorganisaties, scholen in Mechelen ondernemen verschillende acties om mensen met een migratiegeschiedenis te begeleiden naar werk. Wij vragen de stad om deze organisaties de nodige ondersteuning te bieden.

De stad onderneemt initiatief om op zoek te gaan en werk te vinden voor de nieuwkomers in onze stad

We vragen aandacht voor de doelgroep van de vluchtelingen. Wij begrijpen dat erkende vluchtelingen en asielzoekers niet de enige groep is waar de stad Mechelen zich op moeten richten in hun re-integratiebeleid. Wij vragen echter om deze groep niet als anonieme statistieken te beschouwen maar ook hun kwaliteiten en competenties te onderschrijven.

Complexe factoren liggen aan de basis van de ongunstige arbeidsmarktpositie van vluchtelingen. Er zijn grote verschillen in de individuele achtergrondkenmerken van de vluchtelingen: van vluchtelingen zonder relevante talenkennis, opleiding en werkervaring tot goed opgeleide en Engels sprekende vluchtelingen; van vluchtelingen die net gearriveerd zijn en gefocust zijn op gezinshereniging of inburgering tot vluchtelingen die al langer in onze stad verblijven.

Ook onbekendheid met vluchtelingen, koudwatervrees en (indirecte), (on)bewuste discriminatie zijn belemmerend voor een succesvolle intrede op de arbeidsmarkt. Werkgevers zijn vaak huiverig om vluchtelingen aan te nemen omdat zij hun kennis en competenties niet goed kunnen inschatten. Ook de kennis van de wetgeving en de ondersteuningsmogelijkheden inzake het tewerkstellen van asielzoekers en erkende vluchtelingen ontbreekt. We vragen daarom dat de stad deze kennis, die reeds gebundeld werden door verschillende organisaties, beter bekend maakt.

Reeds verschillende werkgevers tonen een groeiende belangstelling en laten commitment zien om vluchtelingen en mensen met een migratiegeschiedenis een kans te geven via een werkervaringsplaats of stage. Wij vragen de stad Mechelen om deze werkgevers extra te ondersteunen met stimulansen om nog meer werkervaringsplaatsen en/of stages aan te bieden en na deze periode deze mensen in duurzamere contracten aan te werven.

Een belangrijk knelpunt ligt in de beoordeling van kennis en vaardigheden van vluchtelingen. De diplomawaardering van buitenlandse diploma’s en de erkenning van eerder of elders verworven competenties (EVC) verlopen gebrekkig. We vragen de stad om vluchtelingen te begeleiden in deze procedure en blijvend in te zetten op het organiseren van opleidingen om een Belgisch of internationaal erkend rijbewijs te halen.